Elokuva ja psyyke

Miten Andrei Tarkovski sukeltaa lapsuutensa muistoihin? Miten vampyyreistä on tullut teinineitojen unelmarakastajia? Mitä Harry Potter kertoisi psykoanalyytikon sohvalla?

PSYKOANALYYSI AVAA ELOKUVIEN PIILOTAJUISIA KERROKSIA

Elokuva ja psyyke -symposium keskittyy elokuvien psykologiseen tulkintaan. Symposiumeja on järjestetty säännöllisesti vuodesta 1990 alkaen elokuvateatteri Orionissa Helsingissä. Vuodesta 2019 lähtien Symposium on järjestetty Kino Reginassa Oodissa. Järjestäjät ovat Suomen Psykoanalyyttinen Yhdistys, Helsingin Psykoterapiaseura ja Kansallinen audiovisuaalinen arkisto (KAVA).

Tulossa Elokuva ja psyyke -tapahtuma keväällä 2025

Seuraava järjestyksessä jo viidestoista Elokuva ja psyyke -tapahtuma järjestetään 21.-22.3.2025. Tapahtuman suunniteltu teema on ”Toivo ja toivottomuus”. Ensimmäiset teokset on valittus tapahtumaan:

”Kuolemaantuomittu on karannut” (Ranska, 1956)
Robert Bresson

Traileri (IMDb)

”Ikiru – tuomittu”
(Japani, 1952)
Akira Kurosawa

Traileri (IMDb)

”Berliinin taivaan alla”
(Saksa/Ranska, 1987)
Wim Wenders

Traileri (ARTHAUS/YouTube)

Nämä olivat vain esimakua valikoimasta, jota rakennetaan paraikaa. Ilmoitamme tapahtuman täyden elokuvatarjonnan loppuvuoden aikana – seuraa Helsingin psykoterapiaseuran päivityksiä aiheesta!

Elokuva ja psyyke -teokset

Symposiumien esitelmien pohjalta on koottu viisi Elokuva ja psyyke -kirjaa, jotka ovat elokuvaohjaajien, kirjailijoiden, tutkijoiden ja psykoanalyytikoiden kirjoittamia. Teokset on toimittanut Kansallisen audiovisuaalisen arkiston ohjelmistosuunnittelija Antti Alanen. Valikoimaa koostuu seuraavista:

• Elokuva ja psyyke 1 – Verhona takana, 2008
  • Elokuva ja psyyke 2 – Rakkaus ja tuho, 2010
  • Elokuva ja psyyke 3 – Tarinan lumous, 2012
  • Elokuva ja psyyke 4 – Näyttelijän paradoksi, 2016
  • Elokuva ja psyyke 5 – Lapsi oudossa maailmassa, 2019

Kirjan hinta 30 € / kpl + toimituskulut

Kirjoja voi tilata sähköpostitse osoitteesta helsingin_psykoterapiaseura(at)hotmail.fi

Elokuva ja psyyke 2018 elokuvateatteri Orionissa