Elokuva ja psyyke

Miten Andrei Tarkovski sukeltaa lapsuutensa muistoihin? Miten vampyyreistä on tullut nuorten unelmarakastajia? Mitä Harry Potter kertoisi psykoanalyytikon sohvalla?

PSYKOANALYYSI AVAA ELOKUVIEN PIILOTAJUISIA KERROKSIA

Elokuva ja psyyke -symposium keskittyy elokuvien psykologiseen tulkintaan. Symposiumeja on järjestetty säännöllisesti vuodesta 1990 alkaen elokuvateatteri Orionissa Helsingissä. Vuodesta 2019 lähtien Symposium on järjestetty Kino Reginassa Oodissa. Järjestäjät ovat Suomen Psykoanalyyttinen Yhdistys, Helsingin Psykoterapiaseura ja Kansallinen audiovisuaalinen arkisto (KAVA).

Tulossa Elokuva ja psyyke 21.-22.3.2025

Elokuva ja psyyke tapahtuma järjestetään jälleen alkuvuodesta 2025! Kyseessä on järjestyksessä jo 15. kerta, kun elokuva ja psykoanalyysi kohtaavat. Kaksipäiväisessä tapahtumassa katsotaan aiempia ja nykyisiä merkkielokuvia, joita ovat kommentoimassa Suomen Psykoanalyyttisen Yhdistyksen psykoanalyytikot. Luvassa on siis kiehtovia elokuvaelämyksiä ja kenties yllättäviäkin näkökulmia niin elokuvafaneille, alan opiskelijoille kuin ihmismielen tutkailijoille – liity mukaan!

Ohjelma, elokuvat ja ilmoittautuminen

Ilmoittautuminen avataan lähiviikkoina – tiedotamme tapahtumasta näillä sivuilla ja HPS:n Facebook-sivuilla.

Tutustu sillä välin huolella laadittuun ohjelmaan (PDF) ja tsekkaa alta siihen valitut teokset:

”Neljä tytärtä”

Virpi Suutari

Traileri (Youtube/B-Plan)

Elokuva ja psyyke -teokset

Symposiumien esitelmien pohjalta on koottu viisi Elokuva ja psyyke -kirjaa, jotka ovat elokuvaohjaajien, kirjailijoiden, tutkijoiden ja psykoanalyytikoiden kirjoittamia. Teokset on toimittanut Kansallisen audiovisuaalisen arkiston ohjelmistosuunnittelija Antti Alanen. Valikoima koostuu seuraavista:

• Elokuva ja psyyke 1 – Verhona takana, 2008
  • Elokuva ja psyyke 2 – Rakkaus ja tuho, 2010
  • Elokuva ja psyyke 3 – Tarinan lumous, 2012
  • Elokuva ja psyyke 4 – Näyttelijän paradoksi, 2016
  • Elokuva ja psyyke 5 – Lapsi oudossa maailmassa, 2019

Kirjan hinta 30 € / kpl + toimituskulut